tag:blogger.com,1999:blog-19221729.post1886740980633870540..comments2012-01-17T09:07:46.695+01:00Comments on Ännu en onödig blogg...: Nationella prov vs StrutsmentalitetPWhttp://www.blogger.com/profile/02312341152019509257noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-19221729.post-34366247050913235792007-05-03T11:47:00.000+02:002007-05-03T11:47:00.000+02:00Betyg stigmatiserande? Lite väl överdrivet. Visst,...Betyg stigmatiserande? Lite väl överdrivet. Visst, det är en vacker tanke att kunna återmata prestationer utan att göra en endaste elev ledsen men att samla elevens arbete i en "portfölj" blir alldeles för omständligt och orealistiskt. Vilka faktorer som som driver den borgerliga skolpolitiken på riksnivå kan jag inte vara helt säker på men en av dem är definitivt uppföljning. Det är ren kvalitetssäkring. Försök driva ett företag utan det. Sen om skalan är 5 steg som när jag gick i skolan eller 7 steg har mindre betydelse. Att kunna bedöma kreativitet har inte med skalan att göra utan kompetensen hos läraren. Resultatet av bedömningen är ju betyget, kompletterat med personliga utvecklingssamtal. Att skylla på att det leder till faktaplugg och glöm är bara en behändig ursäkt att ta till när man vill köra på med ögonen förbundna.PWhttps://www.blogger.com/profile/02312341152019509257noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-19221729.post-82410347415924152312007-05-03T11:11:00.000+02:002007-05-03T11:11:00.000+02:00Jag tror inte att någon motsätter sig idén om uppf...Jag tror inte att någon motsätter sig idén om uppföljning som sådan. Frågan är om det finns uppföljningsformer som är mindre stigmatiserande och mer precisa än betyg - t.ex. i form av elevportföljer (man samlar elevens arbeten och använder dessa som merit)? Jag tror inte heller att ditt argument om uppföljning är det som de facto driver den borgerliga skolpolitiken, för i så fall kunde man lika gärna haft kvar den gamla betygsskalan. Motivet till 7-gradiga betyg är att man tror att det gör eleverna mer motiverade och mindre lata. Betyg används alltså som piska och motivationshöjare. Tyvärr visar pedagogisk forskning att dne typen av motivationshöjare leder till ett fokus på ytinlärning och att eleverna bryr sig mer om "att klara provet" än att faktiskt förstå vad de läser. Dessutom är det ytterst svårt att bedöma kritiskt tänkande och kreativitet med en 7-gradig betygsskala, något som ytterligare leder undervisningen mot isolerat faktaplugg-och-glöm.Anonymousnoreply@blogger.com