onsdag, februari 18, 2009

Saab och mannen i lusekoftan

För en Saabnörd som jag så är det mycket trista tider nu. Saab Automobil ligger mycket illa till. Jöran Hägglund, Maud Olofssons statssekreterare, säger att GM har övergett Saab. Han har helt rätt men det har inte skett nu. Det har snarare varit Saab Automobils ledmotiv under många år av GM:s vanstyre. När GM tog över trodde man att Saab äntligen skulle få de resurser som behövdes för att kunna växa och blir ett starkt varumärke. Som vi sett har detta knappast skett, snarare tvärtom: Man har inte gett företaget en chans ett växa med nya modeller utan man har sugit ut det göttaste medan man dribblat med tillverkningsorter i Europa och USA som om de vore gator på ett monopolspel. Saab Automobil har alltid bara varit en liten parentes i stora mäktiga GM. När man nu blöder hejdlöst och tigger pengar av amerikanska staten är det en lätt sak att kasta iväg Saab Automobil och samtidigt hävda att företaget nu är svenska statens ansvar. Nu ska jag inte bara svartmåla GM, för Saab Automobil själva har också skuld till att det gått mindre bra. I mitten av 90-talet när man introducerade nya 900:an och man dessutom hade marknadens vassaste motorer talade man inte om det för någon. Istället lät man sin flummige norrman till chefsdesigner stå i lusekofta och prata om Saab av personliga skäl. Jisses!! Volvo körde samtidigt sin V40 T4-reklam där bilarna rejsade på en sandstrand. Vilken reklam sålde bäst? Ja inte var det Saabs i alla fall... På senare år har man blivit lite bättre men under några år när Saab 9-5 toppade Folksams lista över säkra bilar i olyckor, tror ni att man talade om det för någon? Näe! Man lämnade spelfältet öppet till Volvo som trots att man låg längre ner i listan upprepade sitt mantra om Volvo som en mycket säker bil. Hade det varit så fel för Saab Automobil att tala om att man tillverkade världens säkraste bil? Vi är trots allt många barnfamiljer som vill ha en säker och sportig bil. Nu är chansen borta, Toyota Avensis piskar upp både Saab och Volvo i säkerhet och man tvekar inte att stämma Volvo för vilseledande reklam. Visst, Toyota gör förbaskat bra bilar men de har långt kvar till en bil med Saabs själ. Vi får nu hoppas att man hittar en lösning där Saab Automobil på något sätt finns kvar och har en rimlig chans att överleva.

Edit: Maud Olofsson och Jöran Hägglund höll presskonferens om GM-SAAB:
– Jag är djupt besviken på General Motors, jag är besviken på att man inte vågat säga sanningen. GM har tagit handen från Saab och inte tagit sitt ansvar som ägare utan lägger över det på svenska skattebetalare, säger Maud Olofsson (C) på dagens pressträff i Rosenbad.
Håller helt med Maud här. GM har inte tagit sitt ansvar och går nu med tiggarhåven i Europa. Frågan om regeringen ska stötta GM/Saab är förstås delikat. S, som i slöseri med dina och mina pengar, vill gärna pumpa in många skattemiljarder men Regeringen har däremot hela tiden varit tydlig med att statligt ägande av Saab inte är aktuellt, med all rätt. Ansvaret för Saab är GM:s och ingen annans. Självklart måste regeringen stötta de som kommer att bli arbetslösa genom de kanaler som finns men att pumpa in de pengar i Saab som GM kräver är orealistiskt. Någon sorts rekonstruktion verkar vara alternativet och är också nödvändigt. Det är oerhört viktigt att den industrikompetens som finns inom Saab och bland underleverantörer inte försvinner. Förhoppningsvis kommer även varumärket Saab och de värden det står för att finnas kvar även om ett par år.

Tidningslänkar:
SvD, SvD, SvD, SvD,SvD,SvD

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: