onsdag, oktober 11, 2006

Musikbegär med visst besvär
















Jag och C var till Örebro häromveckan för att äta lite gott på nån restaurang och sen gå och se Pirates of the Caribbean 2. Innan vi gick och käkade strosade vi runt i affärer och det var då det hände. Jag fick ett sånt begär efter en skiva som jag inte känt på många år. Jag brukar oftast kolla upp vad som är intressant, när det ges ut och sen förhandsboka på Ginza smålänning som man är. :) Nu stod jag inne på Åhléns med Kraftwerks dubbelliveskiva från 2004, Mininmum-Maximum i min hand och bara visste att jag måste ha den. Nu och inte en vecka senare från Ginza. Kraftwerk lyssnade jag mycket på i högstadiet och i början av gymnasiet innan jag helt snöade in på Sisters of Mercy osv. På senare år har det alltså blivit mindre, inte minst eftersom den enda Kraftwerkskivan jag har på CD är ”Tour de France Soundtracks” från 2003. Jag kunde förstås inte motstå frestelsen och köpte skivan. Jag såg inte att den var kopieringsskyddad eftersom den låg inplastad i en vit kartong. Jag rippade den till OGG-format i JetAudio och la in den i min MP3-spelare och tog sen med skivan till jobbet för att rippa den i Windows Media Player som jag har på jobbdatorn. Det var då jag upptäckte att den var kopieringsskyddad. Tur att det fungerade att rippa den hemma annars hade jag blivit förbannad. För köper jag en skiva ska jag även kunna lägga över den på en bärbar mediaspelare utan besvär. Det var bara att ta hem skivan igen och rippa den i WMA-format och ta med filerna till jobbet. Nåja, det var värt besväret, skivan innehåller sköna liveversioner av gamla favoriter och nostalgikicken ska inte heller glömmas. ”I’m the operator with my pocket calculator…” :)

Inga kommentarer: