fredag, juni 18, 2010

Monarki-Ja tack!

Här har det inte hänt mycket på sistone.  ESC 2010 är avgjort och för första gången lyckades jag tippa segraren. Tyskland eller Turkiet trodde jag och fick ju rätt. Båda helt OK men min favorit var Ukraina. Fotbolls-VM i Sydafrika håller på men jag har inte sett någon hel match ännu. Det oerhört irriterande ljudet av platstrumpeten som  kallas Vuvuzela  är en orsak. Den hävdas vara en tradition i Sydafrika men är det knappast. Det man måste se i morgon istället för fotboll är ju det historiska bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Kul och ett lyft för monarkin. Republikanerna vädrar såklart morronluft och har gjort sitt bästa för att synas den senaste tiden. Jag lessnade på propagandan och gick med i Rojalistiska Föreningen för att markera mitt stöd för monarkin. Såg nyss i SvD att sex personer anmält SVT:s bevakning av bröllopet till Granskningsnämnden för radio och tv eftersom de anser att SVT i och med det tar ställning för monarkin. Ganska märkligt kan tyckas eftersom monarki är vårt gällande statsskick. Undrar om dessa personer skriver och klagar på alla TV-program om valet i höst eftersom SVT i och med dem rimligen tar ställning för demokrati...

Uppdatering:
SvD-artikeln uppdaterad och med ny adress.
En av anmälarna skriver bland annat att SVT är alltför okritiskt och "tar parti för det gravt odemokratiska styrelseskicket i Sverige - monarkin - i och med programserien Det kungliga bröllopet". 
Jo det kan man ju anse men för en statlig television kan det väl aldrig vara fel att ta parti för det gällande statsskicket? Dessutom, nog kan kanske monarki anses odemokratiskt men glöm inte att kungen valdes demokratiskt vid Riksdagen i Örebro 1810. För övrigt vill jag hellre se en kung eller drottning som statschef än någon gammal avdankad trött politiker utan makt, tänk Göran Persson...brrrrr...

Inga kommentarer: