fredag, mars 14, 2008

Melodifestivalen 2008- Finalisterna.

Som jag skrev i förra inlägget så känns finalfältet ganska vasst i år. Det finns egentligen inte några rena bottennapp. Nä inte ens Christer Sjögren! :)

Charlotte Perrelli med Hero – Stark 70-talsinfluerad discodänga som nog måste anses som favorit. Kommer till och med på mig själv med att nynna på den då och då.

Sibel med That is where I'll go – Första gången jag hörde denna tyckte jag att den var lite småtråkig men det är en låt som växer. Den har tjänat på att gå via andra chansen men når nog inte topp tre.

Rongedal med Just A Minute – Ogenerad Mika-pastisch som jag inte begriper mig på riktigt. Den känns ”konstruerad” och opersonlig. Sen kan jag inte låta bli att störa mig på bröderna själva. Det är hög tid att skaffa sig en egen identitet och att sluta med den dryga pubertala stilen mot folk som inte kan se skillnad på dem.

Linda Bengtzing med Hur svårt kan det va?
Hela tävlingens enda riktiga schlagerstänkare och faktiskt hennes bästa bidrag någonsin. Schlager är inte min genre men gediget musikaliskt hantverk ska inte föraktas. Håller inte hela vägen och landar troligen på nedre halvan.

Christer Sjögren med I Love Europe
Under normala omständigheter hade jag nog blivit smått förgrymmad över att denna låt kom till final men i den konkurrensen så gör det inget. Dessutom, kanske är det en sån låt som har chans att vinna hela europafinalen? Nu får vi nog inte veta det för Christers hyllning kommer nog bland de sista.

Amy Diamond med Thank You
Att denna skulle gå till final från första deltävlingen var klart redan när den spelades. Ganska OK poplåt men inte mer. Borde landa någonstans i mitten.

Sanna Nielsen med Empty Room
Stark ballad sjungen med stor inlevelse och den ger mig ståpäls. Allt annat än topp tre är en överraskning.

Nordman med I lågornas sken
Jag är ju så förtjust i den här genren och låten ger mig ståpäls över hela kroppen. Det är min favorit i finalen. Trots att Mats Wester inte haft nån del i låten är den otroligt bra och håller nästan lika hög klass som de gamla hitsen från mitten av 90-talet. Häxbrännarna når nog tyvärr inte topp tre men vågar vi hoppas på övre halvan i alla fall?

Frida ft. Headline med Upp o hoppa
Finalens enda riktiga partylåt. Bara det att de slog ut Patrik Isaksson gav dem en plats i mitt hjärta. Låten i sig är medryckande och den äkta glädjen smittar av sig. Tyvärr räcker den nog inte ända fram utan landar nog på undre halvan.

BWO med Lay your love on me
Den här låten håller hög BWO-klass. Minst lika hög klass som Temple of Love. Här anas många influenser och den är Charlotte Perellis allvarligaste konkurrent om Belgradbiljetten. De har fräckaste utstyrseln i hela tävlingen så hängde det bara på kostymerna så skulle de redan vara på väg. :)

Melodifestivallänkar:
Den officiella hemsidan.
Stefan Malmqvists blogg i SvD

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: