torsdag, september 25, 2008

Lek med säkerhetspolitiken

Istället för att riva upp lagen och tillsätta en parlamentarisk utredning har man haft grupparbeten under ledning av statsministern och försvarsministern under några dagar. Slutfasen har sedan varit ännu en grundlig mangling av riksdagsgrupperna. Resultatet? Tja, man är inte helt vilse men det finns stora luckor. Att bara spana i vissa "stråk" t.ex. är ju knappast någon garanti. Det kan ju bli hur omfattande som helst och innebära massavlyssning i alla fall. Specialdomstol i stället för nämnd: Jaha, det behöver inte innebära någon skillnad och vem kontrollerar denna domstol? Hur blir det med meddelarskyddet? Frågorna blir säkert fler om man går igenom lagen med dessa tillägg, vilket för övrigt inte är så konstigt, ändringarna har ju stressats igenom som om ett avslut i frågan just nu var nödvändig för regeringen. Visst, vinner man tillbaka en del av de kritiska borgerliga väljarna men jag tror inte det räcker. Tyvärr känns det fortfarande som om grisen skymtar bakom allt sminket och den nödvändiga borgerliga valsegern 2010 känns därför ännu mycket avlägsen.

Varför man inte tog chansen och rev upp lagen och tog lite tid på sig att skapa ett hållbart verktyg för en kraftfull och vettig signalspaningslag begriper jag inte. Jag ska inte säga att jag är desillusionerad men hela det här tafflandet med säkerhetspolitiken fram till nu och med dagens klena resultat har gjort att jag känner mig ganska less på politik just nu. Som tur är har jag tagit delvis pappaledigt från delar av uppdragen preliminärt fram till årsskiftet. Om jag nu inte bestämmer mig att göra som Mark Klamberg och lämna alla mina uppdrag vill säga.

Länkar: SvD, SvD, SvD, MMK, DN

Uppdaterat: Lagt till två SvD-länkar.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Martin Vesterlund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin Vesterlund sa...

Att grisen skymtar bakom sminket har du helt rätt i.

Granskar man punkterna finner man en del underligheter; min favorit är punkt 11.
"FRA blir skyldig att underrätta personer som blivit utsatta för spaning."
Läser man det interna materialet gäller detta endast om inte uppgifterna skyddas av sekretess (och det gör de troligen), fanns nåt undantag till som jag inte har lagt på minnet.

(Ibland vill man ha en edit-funktion efter att man publicerat kommentaren ;))

PW sa...

Ja, grisern syns alltmer efter vad som kommer fram. Tack för upplysningen. .)