onsdag, september 24, 2008

Riv upp, gör om, gör rätt!

En och annan kanske uppmärksammade brevet från vår föreningsstyrelse som mailades till moderata partistyrelsen den 15/9 och som sedan mailades för info till moderata riksdagsgruppen 18/9. I vår föreningsstyrelse finns både förespråkare för och motståndare till lagen och de som inte riktigt vet vad de ska tycka. Gemensamt för oss alla är att vi tycker att frågan har hanterats på ett mycket olyckligt sätt och att lagen aldrig borde ha klubbats igenom. Det fanns ett visst medialt intresse för frågan och jag och vår gruppledare blev 18/9 intervjuade TV4 (Riks). Jag har också blivit intervjuad av lokalradion och lokaltidningen. Något större intresse för brevet har dock inte partiledningen visat. En kort nonsenskommentar från partisekreteraren är det enda officiella svar vi fått. Jag har dock fått några kommentarer från partistyrelsemedlemmar och fört kortare maildiskussioner med några moderata riksdagsledamöter. Av de senare inser jag att man inte tar den interna och borgerliga kritiken på så stort allvar. Jag har också fått på tafsen för vi skadar partiet genom att vi öppet kritiserar partiet så hårt. Från medlemmar i stan och andra delar av landet har jag fått odelat positiv respons så jag känner mig inte särskilt orolig. De som däremot borde ha anledning att oroa sig är de som röstade ja till lagen och som fortfarande tycker att den är bra. Jag tycker framförallt att man borde få sig en tankeställare när både de som är emot lagen och de som är för lagen hör av sig med kritik gemensamt.

När det gäller själva sakfrågan, dvs FRA-lagen i sig, så väntar jag som många andra med spänning på en motion om dess avskaffande. Jag har i tidigare inlägg skrivit att jag inte tänker rösta alls i nästa riksdagsval men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och säger istället att det borgerliga parti som mest medverkar till att fälla lagen har min röst i nästa riksdagsval. I övrigt har jag inte bestämt mig om jag ska behålla mina förtroendeuppdrag eller om jag överhuvudtaget ska vara medlem i moderaterna framöver. Jag avvaktar utvecklingen den närmsta framtiden innan jag bestämmer mig.

Länktips:
Den f.d. riksdagsledamoten och försvarspolitiske talesmannen för (fp), Hans Lindblad, har skrivit ett mycket läsvärt brev om FRA till folkpartiets riksdagsgrupp. (Tack HAX),
Sanna Rayman i SvD, FOKUS Spelet om FRA

Uppdatering: Länken till FOKUS-artikeln.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: