tisdag, januari 22, 2008

Sjukt förslag får berättigad kritik

Jadu Cristina Husmark Pehrsson, nu stöter ditt förslag på patrull i den moderata riksdagsgruppen. Utmärkt! Hade det stått en stor fet S-stämpel under förslaget som innebär att man inte ska kunna kunna skaffa sig kompletterande privat eller kollektiv försäkring för att få mer än 75% i sjukersättning efter ett år så hade jag inte blivit förvånad. När det däremot är en moderat minister som lägger det så måste jag erkänna att jag höjer på ögonbrynen... Att smiska upp avtalsfriheten på det sättet är inte moderat politik. Å andra sidan är hon i gott sällskap med moderata ministrar som vill göra A-kassan obligatorisk och som har försvaret som en budgetregulator. Nyp mig i armen snälla, för jag drömmer väl? Vi har väl fortfarande en alliansregering? Tro nu inte att jag är kritisk till allt som regeringen gjort och gör för det är jag inte. Man har lyckats bra med det mesta i stort även om vissa saker kanske kunde putsats lite till innan de genomfördes. Där tänker jag främst på fastighetsskatten och avdraget för hushållsnära tjänster. Nej, jag är inte kritisk alls. Däremot är jag rädd att man inom arbetsmarknadsområdet håller på att falla i en realpolitisk pragmatismfälla i sin iver att göra LO till lags. Den svenska avtalsmodellen är bra i grunden men måste fräschas upp, den har ju trots allt ganska många år på nacken och arbetsmarknaden har radikalt förändrats med åren.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: