torsdag, juli 17, 2008

Fp-ledamöter sticker ut hakan.

En liten ljusning i FRA-frågan tycks ha dykt upp. Sex kvinnliga folkpartistiska riksdagsledamöter går ut och säger att de kan tänka sig att skriva en motion för att införa nödvändiga ändringar i FRA-lagen i höst. Jag vågar dock inte hoppas för mycket även om Camilla Lindberg är en av de sex. Inte bara för att det har gått prestige i frågan utan också för hur okunniga och arroganta de borgerliga partiledningarna är. Erik Ullenhag som typexempel:
"– Vi för konstruktiva samtal i vår nya referensgrupp om hur lagen ska förbättras med större integritetsskydd för den enskilde och fler kontrollstationer."
Det kan ju låta bra men är bara floskler, han tycker nämligen inte att allmän avlyssning eller massavlyssning, är något problem. För honom är det lätt att putsa lite på lagen utan att egentligen tillföra något vettigt eller få bort grundproblematiken dvs att alla avlyssnas utan att vara misstänkta för något brott. Fredrick Federleys uttalanden tänker jag inte ens kommentera. En person som vid minsta motgång sviker de ideal som fick honom vald tar jag inte på allvar.

Jag är som sagt pessimistisk och för att jag skulle känna mer tillförsikt så behövs det några moderater förutom Karl Sigfrid som vågar gå emot regeringens linje. Ärligt talat är jag rent och skärt förbannad över att samtliga av mitt eget partis riksdagsledamöter, med ett undantag, tiger och/eller samtycker i den här frågan. Statsministern och försvarsministern är jag också besviken på och som jag påpekat förut så har de förbrukat sitt förtroende. Det kan endast återvinnas genom en gigantisk pudelkennel och ett stoppande av FRA-lagen. Att det ska ske hyser jag tyvärr inga högre förhoppningar om. Arrogans- och inkomptenshattarna sitter väl nedtryckta på deras skallar och förhindrar all sans och sunt förnuft. Fastnar hattarna där så har de båda svikarna mitt fulla stöd att söka nytt jobb. Vad gäller sittande riksdagsledamöter så ser jag fram emot spännande provval och nomineringsstämmor runt om i landet.

Ja i dessa mörka tider får man glädja sig åt att bara ha en dag kvar att jobba innan det är semester. Yeayh!

Uppdatering:
Sten Tolgfors, vår försvarsminister uttalar sig angående hotet mot FRA-lagen i dess nuvarande form. Som väntat dyker samma gamla floskler upp och det kanske är så att han faktiskt tror på vad han säger, vilket tyvärr inte tyder på någon större smarthet. Känn på det här:
"Signalspaningen ska inte rikta sig mot enskilda svenska medborgare som är misstänkta för brott, utan mot andra länder eller terroristorganisationer. Det handlar om att värna Sverige, inget annat."

Jamen herregud! Han missar att signalspaningen i FRA-lagens form medför spaning mot alla. Han missar också att det faktiskt är människor som planerar och genomför terrorattacker. Kravet på att det ska finnas misstanke om brott, här likaväl som i polisärenden tycker han är onödigt.
Han säger rätt ut att det är OK att spana på alla utan urskiljning för att på så sätt eventuellt kunna snappa upp några yttre hot mot Sverige. Med en sådan försvarsminister går det åt helvete.

Tidningslänkar:
SvD, DN,
Expressen,

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: