torsdag, december 24, 2009

I julaftonens tidiga timma


Det är snart dags att gå till sängs, julaftonen är någon dryg halvtimme gammal och jag sitter här och funderar. Snart är det nytt år, kalendervalåret 2010. Opinionssiffrorna för Alliansen kunde varit bättre men en stor anledning är nog att mycket av energin gått åt till EU-ordförandeskapet och de som skulle hålla ställningarna hemma inte har klarat av det. Cristina Husmark Pehrsson må vara en duktig teoretisk politiker (?) men hade verkligen behövt all hjälp hon kunde få i sjukförsäkringsdebatten. Hon utsattes för oppositionens löjeväckande vulgodebatt och stod sig rätt slätt. Tja, vem kan egentligen klandra henne? I sådana lägen behövs det stöd från statsministern som tyvärr var upptagen på annat håll, med visserligen viktiga saker men val vinner man inte på utrikespolitiken... Mitt förtroende förlorade Cristina inte där dock, det tappade hon när hon ville ta bort möjligheten att skaffa sig en kompletterande privat eller kollektiv försäkring för att få mer än 75% i sjukersättning efter ett år. Förslaget mötte stort internt motstånd och blev aldrig verklighet tack och lov. Annan tråkig läsning är turerna kring Saab Automobil. Just nu lever hoppet för de anställda men vi får se hur länge. Eller är det verkligen det bästa att GM säljer Saab Automobil istället för att lägga ner? Jag är inte säker på det, det krävs ju en del för att få  firman på fötter och frågan är om Spyker, eller vem som kan tänkas köpa, har de resurserna. Jag ser faran i att man köper och efter nåt år tvingas gå i konkurs. I vilket fall som helst så håller jag tummarna att det löser sig och att regeringen håller samma linje som man gjort hela tiden. Staten ska inte äga bilfabriker, så enkelt är det. Staten kan göra så mycket annat, mycket bättre, för de som eventuellt blir arbetslösa och en nedläggning behöver inte bara vara dåligt. Ja, jag vet att det är lätt att sitta här och låta positiv men jag vet också hur det känns att inte vara säker på att ha jobbet kvar. Ett glädjeämne i bilbranschen är att Volvo köps upp av Geely. Det verkar vara en stark ägare som kan utveckla Volvo och få det att växa. Kanske de till och med kan tillverka en bil som jag vill köpa? Vi får hoppas att undrens tid inte är förbi. :) Nej nu är det dags att lägga sig för att orka med julhelgens alla fröjder. 
God Jul & Gott Nytt År.




Inga kommentarer: