tisdag, juni 05, 2007

Systembolaget då?

Jo, jag tycker att Systembolaget är bra. Inte som symbol för ett statligt monopol men som affär. För handen på hjärtat, hur många tror att ICA-butiken kommer att ha lika stort sortiment som Systembolaget om livsmedelsbutiker skulle få börja sälja alkohol? Inte jag i alla fall. Systembolaget kan nog få det lite kärvt att överleva utan att anpassa sig i en värld där flaskornas form och etiketter säljer mer än innehållet. De kommer troligen att få dra ned på sortimentet ännu mer i butikerna och utveckla beställningssortimentet mer. Att låta någon få vänta två veckor på en whiskyflaska i beställningsortimentet accepterar jag motvilligt nu eftersom jag måste men jag skulle inte göra det om Systembolaget skulle få konkurrens. Systembolaget borde redan nu satsa ännu mer på att hjälpa oss privatpersoner att importera alkohol. En väl utvecklad organisation för detta skulle definitivt hjälpa dem i en konkurrenssituation. Privatimport på internet kan vara en djungel och de som inte vill, vågar eller orkar, vänder sig säkert gärna till Systembolaget istället.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Spik sa...

Vad tycker du om den här sidan? Är det bra?

Billigast på Bolaget