torsdag, mars 30, 2006

Småföretagarna ilskna

42 småföretagare har reagerat mot LO:s kollektivavtalskampanj där de framställs som slavdrivare och rasister. Med all rätt tycker jag men inte inte Magnus Ljungkvist som kallar det för att skämta och att det är satir. Gör ett tankeexperiment: Svenskt Näringsliv går ut med en kampanj där arbetare framställs som komplett korkade viljelösa fän helt i händerna på LO som i sin tur tvingar småföretagare att införa kollektivavtal t ex. Hade det varit humor och satir? Knappast.
De som LO:s kampanj riktar sig emot är just den typen av småföretagare som nu reagerat och fått nog. De är inga feta direktörer som vilar benen på sina anställdas ryggar. Att vara småföretagare är det här landet kan inte vara lätt, man får vara glad om man kan få ut lika mycket pengar per månad som en LO:ombudsman eller en partiombudsman från S.
När det gäller själva sakfrågan, kollektivavtal eller inte, så kan man inte säga generellt att det alltid är det bästa för de anställda och företaget. Visst kan man som anställd bli utnyttjad utan kollektivavtal men att man har det är ingen garanti för det motsatta heller. Jag är glad att jag inte är medlem i något LO-förbund för hade jag inte lämnat det förut så hade jag definitivt gjort det nu. Att svartmåla småföretag är fegt och att ta till billiga knep men det kan slå tillbaka för LO är inte en homogent socialdemokratisk massa [Not1] och snart borde även LO-medlemmar protestera vad som görs med deras pengar.

[Not 1] 58% av LO-medlemmarna röstade på S i valet 2002 och 23% procent röstade borgerligt. (Källa SCB Rapport 2002 svenskt väljarbeteende)

Inga kommentarer: